Qiwi webdesign en webontwikkeling te Dendermonde

Blog

Qiwi is AnySurfer Certified partner

Qiwi staat garant voor gebruiksvriendelijke, snelle, kortom kwalitatieve websites. Hierbij dragen we ook toegankelijkheid (accessibility) hoog in het vaandel. Vanaf deze maand is Qiwi bovendien een officiële AnySurfer Certified partner.

AnySurfer is een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites. Websites met het label zijn voor iedereen bruikbaar — ook voor slechtzienden, blinden, kleurenblinden, ouderen, en wie een auditieve of motorische handicap heeft. Daarnaast zijn toegankelijke websites over het algemeen beter geschikt voor kleine beeldschermen, zoals dat van een gsm of smartphone, en zijn ze bruikbaar in iedere webbrowser. Ten slotte scoren ze beter in de resultaten van zoekmachines.

Om het AnySurferlabel te behalen moet een website voldoen aan de zogenaamde AnySurfer Checklist 2.0. Vervolgens voert AnySurfer een audit uit waarbij de verschillende ijkpunten systematisch worden gecontroleerd. Pas wanneer er aan alle voorwaarden is voldaan, wordt het kwaliteitslabel toegekend. Je hebt misschien al gemerkt dat onze eigen website het AnySurferlabel draagt.

Nu Qiwi een AnySurfer Certified partner is, kunnen we een korter en dus goedkoper labelingstraject aanbieden aan klanten die het AnySurferlabel wensen te behalen voor hun website. Verder is het een mooie erkenning van ons werk, en blijven we bij Qiwi toegankelijke en kwaliteitsvolle websites bouwen, zoals we dat gewend zijn.

De SEO webmaster tools van Google, Yahoo! en Bing

De drie grootste zoekmachines — Google, Yahoo! Search en Bing — bieden elk hun eigen webmaster-gereedschappen aan. Deze online tools bieden site-beheerders een schat aan informatie over hun websites: gedetailleerde rapporten over de zichtbaarheid van verschillende pagina’s, eventuele fouten waar de zoekmachine’s op stoten bij het crawlen van de website, een overzicht van de hoogst scorende zoektermen en de meest voorkomende sleutelwoorden, enzovoort.

Het gebruik van deze tools is doorgaans zeer eenvoudig. Je registreert je als webmaster voor deze dienst, en vervolgens voer je enkele URLs van websites in die jij beheert. Voor elke site die je toevoegt, moet je bewijzen dat jij de eigenaar bent. Dit kan telkens op twee manieren:

  1. Door een META-tag met een speciale code erin toe te voegen aan de beginpagina van de website. Bij de Google Webmaster Tools ziet deze er bijvoorbeeld zo uit: <meta name="google-site-verification" content="tm0tP0FCZm55CbP53y8I_ktrxI6v_HnHTQdp405jJv8" />.
  2. Door een verificatiebestand (dat een speciale code omvat) te uploaden naar de website.

Vervolgens wordt er gecontroleerd of de ingegeven site de gegenereerde code bevat.

Bij Qiwi kiezen we steevast voor de bestands-upload-methode, en dit omwille van verschillende redenen:

Een handigheidje aan de tools van Google en Bing, is dat het verificatiebestand account-gebonden is. Voor één bepaald webmaster-account kan je dus gewoon hetzelfde bestand gebruiken voor meerdere websites.

Yahoo! Site Explorer werkt helaas met site-specifieke bestanden. Per site die je wil verifiëren, moet je dus een nieuw bestand laten genereren, dit downloaden van de Yahoo!-servers, en het vervolgens uploaden naar de server van je website.

Kiwibes

Vanaf volgende week ligt een nieuw soort kiwi in de Belgische winkels. Het betreft de kiwibes, afkomstig van Vlaamse bodem.

De bes, die de grootte heeft van een druif, heeft een gladde schil en smaakt net als een gewone kiwi. Er zijn allerlei voordelen verbonden aan deze nieuwe vruchten. Zo mag ze ongeschild gegeten worden en bevat ze ongeveer 1,4 keer meer polyfenolen dan een gewone kiwi. Polyfenolen werken ontstekingsremmend en zouden een remmende werking hebben bij het voorkomen van kanker. Voor een bakje bessen van 125 gram tel je algauw 2,5 euro neer.

Momenteel behoort het kweken van kiwibessen nog niet tot ons dienstenpakket. We steken alvast de handen uit de mouwen om dit proberen waar te maken ;-)

Een videofragment uit het één-journaal is hier te vinden.

Kiwibes vanaf volgende week in de winkel.

Fronteers 2009

Deze ochtend ging de ticketverkoop van het jaarlijkse Fronteers-congres van start. Dit spetterende evenement vindt plaats in Amsterdam, en wel op donderdag 5 en vrijdag 6 november.

Twee dagen lang zullen er presentaties gegeven worden over front-end-webontwikkeling, door in totaal twaalf internationale sprekers. Hiervan werden reeds enkele namen bekendgemaakt: Nate Koechley, Steve Souders, John Resig en Nicole Sullivan. Het spreekt voor zich dat, net als vorig jaar, ook het Qiwi-team aanwezig zal zijn!

Toykyo & Amiloen

Zoals menigeen onder jullie wellicht al gemerkt hebben, hebben wij de afgelopen weken maar liefst twee websites toegevoegd aan ons portfolio.

Enerzijds is er de website van het creatieve bureau Toykyo uit het Gentse. Het ontwerp werd aangeleverd door Toykyo en door ons omgezet naar een werkende website. Aan de hand van het geïntegreerde CMS van Qontent kunnen de medewerkers van Toykyo zelf op eenvoudige wijze inhoud toevoegen. Voor zowel de productions- als de studio-pagina maken we gebruik van een aangepaste versie van de Cycle-plugin voor jQuery.

Screenshot van de website voor Toykyo

Anderzijds is er de muziekgroep Amiloen, waarvan de website voor 100% een Qiwi-productie is; zowel ontwerp als codering werd door ons verzorgd. De gebruikte foto’s (gemaakt door Jolien Van Hove) zijn op speelse wijze geïntegreerd in de header van de website. Op de agenda-pagina maken we gebruik van de Google Maps API om de adressen te visualiseren op een kaart.

Screenshot van de website voor Amiloen