Qiwi webdesign en webontwikkeling te Dendermonde

De SEO webmaster tools van Google, Yahoo! en Bing

De drie grootste zoekmachines — Google, Yahoo! Search en Bing — bieden elk hun eigen webmaster-gereedschappen aan. Deze online tools bieden site-beheerders een schat aan informatie over hun websites: gedetailleerde rapporten over de zichtbaarheid van verschillende pagina’s, eventuele fouten waar de zoekmachine’s op stoten bij het crawlen van de website, een overzicht van de hoogst scorende zoektermen en de meest voorkomende sleutelwoorden, enzovoort.

Het gebruik van deze tools is doorgaans zeer eenvoudig. Je registreert je als webmaster voor deze dienst, en vervolgens voer je enkele URLs van websites in die jij beheert. Voor elke site die je toevoegt, moet je bewijzen dat jij de eigenaar bent. Dit kan telkens op twee manieren:

  1. Door een META-tag met een speciale code erin toe te voegen aan de beginpagina van de website. Bij de Google Webmaster Tools ziet deze er bijvoorbeeld zo uit: <meta name="google-site-verification" content="tm0tP0FCZm55CbP53y8I_ktrxI6v_HnHTQdp405jJv8" />.
  2. Door een verificatiebestand (dat een speciale code omvat) te uploaden naar de website.

Vervolgens wordt er gecontroleerd of de ingegeven site de gegenereerde code bevat.

Bij Qiwi kiezen we steevast voor de bestands-upload-methode, en dit omwille van verschillende redenen:

Een handigheidje aan de tools van Google en Bing, is dat het verificatiebestand account-gebonden is. Voor één bepaald webmaster-account kan je dus gewoon hetzelfde bestand gebruiken voor meerdere websites.

Yahoo! Site Explorer werkt helaas met site-specifieke bestanden. Per site die je wil verifiëren, moet je dus een nieuw bestand laten genereren, dit downloaden van de Yahoo!-servers, en het vervolgens uploaden naar de server van je website.

Reacties

1 Nicky op 27-05-2010 om 23:03 uur:
Mooi artikel! Zelden kom je blogs tegen waar ook basis beginselen voor een goede site aan bod komen. En de upload-methode is inderdaad de betere maar soms niet haalbaar door url-rewriting (dan is bestand onvindbaar voor google).
2 Mathias op 27-05-2010 om 23:45 uur:
Nicky, indien de URL-rewriting op een goede manier wordt toegepast (d.w.z. geen URLs van bestaande bestanden herschrijven) is er echter geen enkel probleem met de upload-methode.
3 Karel op 25-06-2010 om 07:48 uur:
Leuk om te lezen, komt er ook een vervolg met meer diepgang over bijvoorbeeld speedtest van google? thx
4 Joke op 12-10-2010 om 10:25 uur:
Het zijn inderdaad drie onmisbare tools voor webdesigner. Ik gebruik hoofdzakelijk de Google webmaster tool. Handig bij deze tool is ook dat je een google webmaster forum bestaat, waar je vragen kunt stellen over dit SEO tool.
5 André op 17-08-2011 om 13:22 uur:
Ik heb mijn website www.zobespaarjegeld.nl aangemeld bij Google en Yahoo. Op Google word ik redelijk goed gevonden. Maar op Yahoo is het resultaat nul. Wanneer ik de naam van de website op Yahoo invul als zoeknaam krijg ik wel de website in beeld maar geeft hij verder allleen het eerste stukje van de broncode. Ik heb al een extra metatag geplaatst <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOYDIR,NOODP"> maar dit lost het probleem niet op. Kan iemand mij helpen?

Plaats reactie op “De SEO webmaster tools van Google, Yahoo! en Bing”

Plaats reactie

Alle velden zijn vereist.